Spoštovani, spletni naslov www.lekarna-kocevje.si uporablja piškotke, ki so namenjeni beleženju obiska. Spletna stran ne uporablja piškotkov, ki bi vsebovali vaše osebne podatke.
Ali dovolite uporabo piškotkov na tem spletnem naslovu?

Nasveti farmacevta

Prehrana v nosečnosti

(Zapisala: Polona Benedik, mag.farm.)

Vam je poznan stavek: »Noseča si, sedaj pa moraš jesti za dva!«? Moram priznati, da so me zaradi hormonske nevihte, ki je divjala v mojem telesu v času nosečnosti, dobronamerni nasveti zelo motili. Če se je le dalo, sem se takim pogovorom v velikem krogu izognila. A kljub vsemu, v izročilu naših babic je veliko življenjskih resnic. Res je, moramo jesti za dva, vendar ne gre za količino ampak kakovost prehrane.

 

Hrana, ki jo uživa nosečnica in kasneje doječa mamica, mora biti pestra, saj bo le tako zadostila potrebam po makro in mikrohranilih matere, ploda in kasneje tudi otroka. Pestra in uravnotežena prehrana, zadosten vnos tekočin ter zdrav življenjski slog pred in med nosečnostjo ter v času dojenja so pomembni dejavniki za doseganje optimalnega otrokovega zdravja skozi celo življenje. So torej naložba za prihodnost, saj je na ta način zmanjšano tveganje za razvoj prekomerne telesne teže, diabetesa, alergij, povišanega krvnega tlaka, bolezni srca in ožilja ter presnovnih bolezni.

Kakšna  pa je pestra in zdrava prehrana v času nosečnosti?

Vodilo je, da posegamo po raznolikih, čim bolj svežih, sezonskih in hranilno bogatih živilih. Prehrana naj obsega veliko sadja in zelenjave, ki sta vira vitaminov, mineralov in prehranskih vlaknin. Pri shranjevanju naj bo zaradi škropiv ločeno sadje z užitnim in neužitnim olupkom, sadje z užitnim olupkom pa dobro oprano.

Vir ogljikovih hidratov naj bodo žitni kosmiči (zlasti ovseni) in polnozrnati izdelki, in sicer polnovreden kruh, rjavi riž in testenine. Te pripravimo »al dente«, da se jim ne poveča glikemični indeks. Mleko ter mečni izdelki so pomemben vir kalcija in vitamina D, izogibati pa se je potrebno sadnim jogurtom, ki vsebujejo veliko dodatnega sladkorja. Meso naj bo pusto. Zlasti sta priporočljiva perutnina in rdeče meso kot vir beljakovin, železa, cinka in vitamina B12. Priporočljiva so tudi jajca in stročnice.

Nepogrešljive so ribe, ki naj bi jih imele nosečnice na jedilniku dvakrat tedensko. Primerne so male morske ribe (sardele, girice, orade, brancin…) zaradi omega-3 maščobnih kislin, ki prispevajo k zdravju mame ter razvoju dojenčkovih možganov in oči pred rojstvom in po njem. Manjše morske ribe imajo krajšo življenjsko dobo in tako manjšo možnost za kopičenje škodljivih težkih kovin. Nasprotno zaradi kopičenja težkih kovin uživanje večjih plenilskih rib, kot sta tuna ali morski pes, ni priporočljivo.

Za pripravo hrane se uporabljajo kakovostna rastlinska olja. Rafinirano olivno olje je primerno za toplotno obdelavo, kot dodatek že pripravljeni hrani pa hladno stiskano olivno olje, olje oljčne repice, orehovo olje, konopljino olje ter laneno olje, ki se hranijo v temnem in hladnem prostoru.

V majhnih količinah sme nosečnica uživati gobe iz neonesnaženega okolja, vendar samo če so sveže in jih je nabral izkušen gobar. Morajo biti temeljito oprane in toplotno obdelane. Gobe so težko prebavljive, zato se jih ne sme uživati zvečer ali na prazen želodec.

Poleg pestrosti prehrane je zelo pomemben tudi ritem prehranjevanja. Priporoča se 5 do 6 manjših obrokov, ki so enakomerno porazdeljeni tekom dneva. Tako razporejeni obroki zagotavljajo enakomerno oskrbo s hranili, hkrati pa se na ta način izognemo pretiranim občutkom lakote in sitosti.

Prav je, da rečemo nekaj besed tudi o vnosu tekočin. Potrebe po tekočini se v času nosečnosti povečajo na 1500 ml, kar je 7 kozarcev na dan in v času dojenja 1700 ml na dan. Ob intenzivnem potenju so potrebe po tekočini še večje. Najprimernejši napitki so voda, negazirana mineralna voda ter nesladkan zeliščni ali sadni čaj. Nosečnica lahko zaradi kofeina spije največ dve skodelici kave ali pravega čaja.

Izogibati se je potrebno zelo slanim živilom, kajenju, alkoholu, sladkarijam, sladkim pijačam, živilom, ki vsebujejo transmaščobne kisline, kot so delno hidrogenirana rastlinska olja, trdne margarine, ocvrta živila, zaradi vsebnosti težkih kovin školjkam, morskim sadežem, jetrom in jetrnim paštetam, zaradi nevarnosti mikrobioloških okužb pa surovim in toplotno premalo obdelanim živilom živalskega porekla (tatarski biftek, prekajene ribe, pršut, suši, majoneza, siri iz nepasteriziranega mleka).

Znano je, da je pri otrocih, katerih mama je imela v nosečnosti pestro prehrano, lažje in hitreje uvajati hrano, ko je za to primeren čas. Takšna prehrana pa je pomembna tudi v času dojenja, saj otrok dobi priložnost preko materinega mleka spoznavati različne arome in hranila. Dokazano je, da je pri dojenih otrocih lažje uvajanje hrane kot pri nedojenih otrocih.

Če torej otroku uspemo že zelo zgodaj priučiti zdrave prehranjevalne navade ter zdrav življenjski slog, je to največja dota, saj bo imel tako kasneje v življenju zmanjšano tveganje za razvoj kroničnih obolenj.

Lekarna Kočevje

Roška cesta 16
1330 Kočevje

Tel.1: +386 1 893 16 13
Tel.2: +386 1 893 16 14

Fax:   +386 5 915 61 49
E: info@lekarna-kocevje.si 

Delovni čas lekarne
pon - pet 7:00 - 19:00
sob 7:00 - 13:00

Dežurna služba
pon - pet 19:00 - 20:00
sob - ned 17:00 - 21:00
prazniki 17:00 - 21:00